Tåget går, tåget går....inte! (alt: okontrollerade avgångar)

Sorry har varit dålig på att blogga. Har helt enkelt inte varit nåt speciellt att skriva om, dagarna har mest bara rullat på.

Men nu ska jag rapportera lite om dagens och gårdagens vedermödor för att ta sig till och från jobbet.

I söndags spårade ett godståg ur söderut, med resultat att man kört enkelspårigt mellan Hallsberg och Örebro. Igår morse när jag kom för att ta 0825 så visades ingen försening, och nån minut innan kunde man se tåget närma sig. Sen plötsligt när det är ca 500 meter borta ser jag att att lysena slocknar och tåget verkar stå still. När tiden 0825 passerat försvinner tåget från skärmarna utan närmare förklaring, och nästa som dyker upp är 0835 till Stockholm. När klockan blir 0835 har fortfarande inget tåg alls dykt upp. 0840 hör jag att man ropar ut nåt på perrongen, och då visar det sig att mitt 0825-tåg återuppstått igen och är det nästa som ska gå, nån gång framåt kvart i 9! Sammanlagd försening ca 20 min.

Sen var det dags för hemresa 1456. Jag hade kollat på Banverkets hemsida innan och konstaterat att tåget gått punktligt från alla stationer ända från Gävle. Så jag knallade ner i lagom tid till fem i tre. När avgångstiden närmar sig aviseras att det ska gå nån minut efter kl 15 i stället. Attans tänkte jag, då får man stå och frysa. Men tåget kom snällt in på stationen i rätt tid, skönt iaf så man slapp frysa. Men sen blev vi stående till efter tre innan vi sakta rullade iväg mot Södra. Där blev det stopp igen och vi blev upplysta i högtalarana om att det vi stog i kö för att komma vidare. Så småningom kom vi iaf iväg och förseningen stannade på runt 20 minuter.

I morse skulle jag åter igen ta 0825. Snälla pappa skjutsade till tåget, och när vi rullade in på parkeringen ca fem minuter innan står ett litet tåg i Bergslagen uppe på perrongen. Men det åkte iväg innan jag ens hade hunnit fundera på om jag skulle hinna upp eller inte. Det visade sig vara 0752 som var försenat. Mitt tåg däremot var inställt. Då frågar man sig varför dom inte hade kunnat hålla 0752 nån minut till så att alla vi som skulle med 0825 hunnit med? (till saken hör att de flesta pendlarna kommer bara nån minut innan tåget ska gå, så det var alltså ganska många som precis kom försent). Så då blev man hänvisad till Stockholmtåget 0835, som dök upp ca 0840. Försening ca 15 min.

Sen idag på eftermiddan när det var dags att åka hem med 1456 kom höjdpunkten: ALLA tåg var sena och för mitt fanns ingen perrong angiven då det låg ca fem försenade tåg före på skärmen och skvalpade. Kändes väldigt ovisst när man skulle ta sig hem. Då råkade jag se att det gick en buss kl 1500, så jag drog iväg mot hållplatsen. Samtidigt kommer ett tåg mot Stockholm in, och det ropades ut på perrongen att alla skulle gå av och ta buss mot Arboga eftersom det var totalstopp även norrut! Suck! Stockholmståget skulle vändas och köras tillbaka söderut. Verkade dock ovisst när det skulle komma iväg, även om dom först sa att det skulle gå 1510, så i stället blev det att ta bussen (och mycket riktigt kom det snart upp att det omvända tåget skulle gå först framåt halv fyra). Total försening ca 25 min.

Var dock rätt bra att få kolla hur det funkar med buss, är ju bra att ha som alternativ. Tog ca en halvtimme, då det var en direktbuss som gick motorvägen. Och den stannade på en hållplats väldigt nära hemma. Nu hade jag bestämt träff med farsan vid station, så jag kunde inte gå av där, men det är ju bra att veta till en annan gång!

Kommentarer
Postat av: pernilla

Haha, där kan man snacka om okontrollerade avgångar av... avf...-tåg

2010-01-12 @ 21:11:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0