Husköp och flytt so far

Hade haft som ambition att skriva lite om alla turer som ska till när man köper hus och flyttar. Men som vanligt med många av mina ambitioner så rinner dom ut i sanden och försvinner i ett big big niente. Men här kommer en snabb uppdatering:

 - Nuvarande husägarna är på god väg ut och huset ska vara färdigstädat på tisdag eftermiddag. Då ska vi dit och städbesikta. Så innan dess ska jag ta ut och sammanställa diverse listor för vad man ska tänka på vid flyttstädning. Det behöver jag för egen räkning också eftersom jag bestämt mig för att städa ur lägenheten själv, inte anlita städhjälp. Då går jag väl ungefär jämt upp ekonomiskt m a p den extra månadshyra jag har eftersom jag inte vågade säga upp lgh till sista september.

 - På fredag sker själva övertagandet. Innan dess ska vi ha betalt av handpenningslånet till SBAB och ha skickat in ansökan om hur vi vill fördela själva huslånet. Bara det är en hel vetenskap i sig och jag fattade först ingenting men det börjat klarna lite. Man ska bl.a. välja såväl bindningstid som amorteringstakt. Lutar åt att vi tar billigast möjliga alternativ till att börja med. Det blir ju så mycket andra utgifter nu i början. Vi måste dessutom hinna fixa en villaförsäkring.

 - Jag har kontaktat försäkringsbolaget, elbolaget samt telefonibolaget för div. uppsägningar. En av oss ska dessutom säga upp TV-licensen eftersom vi nu ska betala en gemensam, inte två separata (förhoppningsvis pengar tillbaka, tjoho!).

 - Här pågår packning för fullt samt återställande av lägenheten i dess ursprungliga skick. Idag har jag t.ex. bytt tillbaka toalettsitsen från min egen med fiskar till den som satt här när jag flyttade in. Båda skulle dessutom städas (och jag kan berätta; det fanns skrymslen i min som jag inte hade en aning om att de fanns, där 8 års skit samlats trots att jag trott att jag städat toa så himla noga varje vecka).

 - Det första av mitt bohag att flytta till nya orten är mitt matsalsbord, fyra stolar samt lite skålar som ska tjänstgöra hos J på hans herrmiddag ikväll.

Nu är det dags för lite mer packning och fejning. Återkommer med mer rapporter vid senare tillfälle!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0